Гостра реакція на стрес: як правильно підтримати людину
Дата: 01.01.2024 13:30
Кількість переглядів: 117
Важливо! Перед застосуванням цих стратегій пам’ятайте, що торкатись людини можна лише з її дозволу; не можна підходити до ветерана /ветеранки ззаду; не можна робити різких рухів.
Людина в ступорі
- Зігніть людині пальці обох рук і притисніть їх до основи долоні. Великі пальці повинні бути виставлені назовні.
- Кінчиками своїх великого і вказівного пальців масажуйте людині точки, розташовані над очима рівно посередині між лінією росту волосся і бровами, чітко над зіницями.
- Долоню вільної руки покладіть на груди людини. Підлаштуйте своє дихання під ритм її дихання.
- Людина, перебуваючи в ступорі, може чути і бачити. Тому промовляйте їй на вухо тихо, повільно і чітко те, що може викликати сильні емоції (краще негативні). Необхідно будь-якими засобами викликати реакцію людини.
Безпорадність
- Поставте людині кілька простих запитань: «Як тебе звуть?»; «Як ти почуваєшся?»; «Хочеш їсти?».
- Проведіть людину до місця відпочинку, допоможіть їй зручно влаштуватися (обов’язково зняти взуття).
- Візьміть за руку або покладіть свою руку їй на чоло.
- Дайте можливість поспати або просто полежати.
- Якщо немає можливості відпочити, то більше розмовляйте з людиною, залучайте її до будь-якої спільної діяльності (прогулятися, випити чаю або кави, допомогти оточуючим, що потребують допомоги).
Рухове збудження
- Ізолюйте людину від оточуючих.
- Масажуйте «позитивні» точки. Говоріть спокійним голосом про її відчуття: «Тобі хочеться щось зробити, щоб це припинилося? Ти хочеш утекти, сховатися від того, що відбувається?».
- Не сперечайтеся з людиною, не ставте запитань, у розмові уникайте фраз із часткою «не», що стосуються небажаних дій, наприклад: «Не біжи», «Не розмахуй руками», «Не кричи».
- Пам’ятайте, що людина в такому стані може заподіяти шкоду собі та іншим.
- Рухове збудження зазвичай триває недовго і може змінитися нервовим тремтінням, плачем, а також агресивною поведінкою.
Агресія
- Зведіть до мінімуму кількість оточуючих.
- Дайте людині можливість «випустити пару», наприклад виговоритися або «побити» подушку.
- Доручіть їй роботу, пов’язану з високим фізичним навантаженням.
- Демонструйте доброзичливість. Навіть якщо ви не згодні з людиною, не звинувачуйте її, а висловлюйтеся з приводу її дій. Інакше агресивна поведінка буде спрямована на вас. Не можна казати: «Що ж ти за людина!».
- Намагайтеся «розрядити» обстановку жартами.
- Агресія може бути «погашена» страхом покарання.
- Якщо не надати допомоги розлюченій людині, це призведе до небезпечних наслідків: через зниження контролю над своєю поведінкою вона може вдаватися до необдуманих дій, завдати каліцтва собі та іншим.
Страх
- Покладіть руку людини собі на зап’ястя, щоб вона відчула ваш спокійний пульс. Це буде для неї сигналом: «Я зараз поруч, ти не одна / один!».
- Дихайте глибоко і рівно. Спонукайте людину дихати в одному ритмі з вами.
- Якщо людина говорить, слухайте її, виявляйте зацікавленість, розуміння, співчуття.
- Зробіть легкий масаж найбільш напружених м’язів тіла (частіше трапецієподібних).
Нервове тремтіння
- Потрібно посилити тремтіння! Спершу необхідно запитати людину, чи їй не холодно. Якщо ні, то запропонувати зняти нервове тремтіння, пояснивши, що ви збираєтеся робити, і отримати на це дозвіл.
- З дозволу візьміть людину за плечі й сильно, різко потрясіть протягом 10–15 секунд. Продовжуйте розмовляти з нею, інакше вона може сприйняти ваші дії як напад.
- По завершенню реакції необхідно дати людині можливість відпочити. Бажано покласти її спати.
- Не можна обіймати людину або притискати її до себе, вкривати чимось теплим, заспокоювати, говорити, щоб вона опанувала себе.
Плач
- Вкрай важливо підтримати людину на вербальному і тілесному рівнях. Небажано залишати її на самоті. Якщо неможливо надати допомогу, необхідно подбати про те, щоб поруч із нею хтось перебував, бажано, щоб це був хтось близький або знайомий.
- Бажано використовувати елементарні прийоми тілесно-орієнтованої терапії: встановити фізичний контакт з людиною (з дозволу взяти її за руку; покласти свою руку на плече або спину людини; погладити по голові), це допомагає людині усвідомити, що вона не одна, поруч хтось є, в такі моменти це дуже важливо.
- Не намагайтеся заспокоїти людину. Дайте їй можливість виплакатися і виговоритися, «виплеснути» з себе горе, страх, образу.
- Застосовуйте навички активного слухання: періодично промовляйте «угу», «ага», «так», кивайте головою, тобто підтверджуйте, що слухаєте і співчуваєте; повторюйте за людиною уривки фраз, які стосуються почуттів. Головне ваше завдання — вислухати людину і забезпечити можливість «виходу» емоцій. Просто слухайте, але не наполягайте на тому, щоб людина вам усе розповіла, — вона скаже стільки, скільки буде готова висловити. Іноді просто за рахунок активного слухання можна допомогти людині впоратися з горем.
- Не ставте запитань, не давайте порад. Краще говорити: «Я відчуваю, як усередині вас усе стискається». І не говорити: «Я вас розумію», тому що вам можуть не повірити, бо переживання у всіх різні».
Істерика
- Видаліть глядачів, створіть спокійну атмосферу. Якщо це безпечно для вас, залишіться з людиною наодинці. Якщо немає можливості вивести її в окреме приміщення, поверніть до себе обличчям, ставши при цьому спиною до стіни. Тим самим ви обмежите зону огляду і зосередите увагу на собі.
- Несподівано зробіть дію, яка може сильно здивувати. Технічний прийом: у ваших руках пляшка з водою. Людина, що демонструє істеричну реакцію, як правило, не одна, а в оточенні інших осіб. Ви говорите їм: «Підставте швидко свої руки, я наллю вам води». Потім швидко змочіть цій людині обличчя та руки. Це не викликає негативної реакції і, як правило, допомагає.
- Говоріть із людиною короткими фразами, впевненим спонукальним тоном: «Випий води», «Умийся».
- Після істерики настає занепад сил. Покладіть людину спати, якщо немає такої можливості, то посадіть і дайте теплого чаю.
- Слід спостерігати за станом людини, її не можна залишати саму, бо вона може заподіяти шкоду собі або оточуючим.
* Кейс-менеджмент внутрішньо-переміщених осіб: методичні рекомендації / автор-упорядник Н. Є. Гусак. Київ, 2015
Матеріали статті подані в рамках поширення програми "Без бар'єрів", джерело: «Довідник безбар’єрності»